11 iunie 2019 - admin
Pălăriile gânditoare – Să rămânem la școală
În cadrul programului „Școala Altfel”, elevi de clasa a IV-a și a VII-a din Școala Gimnazială Nr. 4 Sibiu au fost provocați să exploreze tema „Să rămânem la școală” prin prisma pălăriilor gânditoare – în activități propuse de prof. Codruța Răbăgel, consilier şcolar la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Sibiu .
Metoda pălăriilor gânditoare – tehnică interactivă de stimulare a creativităţii elevilor. Adaptată pentru diverse categorii de vârstă, această metodă aduce dinamism activității de învățare și explorare. De asemenea, implică învățarea prin cooperare care dezvoltă elevilor competențe sociale și cognitive precum acceptare, curiozitate, abilități de comunicare și socializare, respect, gândire critică, abilități de cooperare, încredere în sine, empatie, toleranță, gândire creativă, responsabilitate, inițiativă și comportament pro-activ, asertivitate, determinare, auto-reflexie, abilități de exprimare și argumentare.
Sunt șase pălării gânditoare, fiecare culoare transmite scopul pe care pălăria îl are în explorarea temei.
Pălăria galbenă oferă o perspectivă pozitivă și constructivă asupra situației, culoarea galbenă simbolizând lumina soarelui, strălucirea optimismul. Sub pălăria galbenă gândirea este optimistă, constructivă bazată pe un fundament logic.
Pălăria roşie dă frâu liber imaginației şi sentimentelor şi oferă o perspectivă emoțională asupra evenimentelor.
Pălăria neagră exprimă prudența, grija, avertismentul, judecata. Ea oferă o perspectivă întunecoasă, tristă, sumbră asupra situației în discuție. Sub pălăria neagră elevul privește din perspectiva gândirii negative, pesimiste.
Pălăria albă oferă o privire obiectivă asupra informațiilor, este neutră și concentrată pe fapte obiective și imagini clare. Ea stă întotdeauna sub semnul gândirii obiective.
Pălăria verde exprimă ideile noi, stimulând gândirea creativă, verdele simbolizează iarba verde, vegetația abundentă și fertilitatea. Sub pălăria verde elevul are idei noi, inovatoare.
Pălăria albastră exprimă controlul procesului de gândire, albastrul fiind culoarea cerului care este deasupra tuturor, atotvăzător și atotcunoscător. Pălăria albastră supraveghează și dirijează bunul mers al activității fiind preocupat de a controla, de a organiza.
Elevii au lucrat în echipe și au dezbătut modul în care pălăria se plia pe tema dată. Ulterior, clasa de elevi s-a reunit în grupul mare și reprezentanții echipelor au împărtășit întregii clase viziunea pălăriei din perspectiva căreia au lucrat.